BMI





 

A Body Mass Indexről

A testtömegindex a testsúly és testmagasság egyfajta arányszáma. Ezt a matematikai úton nyert értéket nemzetközileg alkalmazzák a tápláltság fokának jellemzésére.

A testtömegindex (angolul body mass index, BMI) a legelterjedtebben alkalmazott mutatószám az elhízottság (vagy éppen soványság) megítélésében. A kg-ban számított testtömeget kell elosztani a méterben mért testmagasság négyzetével. Az így kapott szám a testtömegindex.

Ha ez az érték 18,5 és 24,9 közé esik, akkor testsúlyunk egészségesnek mondható. A szélső értékek szélsőséges értékek is, ami azt jelenti, hogy a 18.5 -ös index alatti BMI-érték már a kóros soványság/alultápláltság kategóriába csúszik, illetve hogy a 25-ös BMI- értéknél már nem árt elgondolkodnunk azon, megfelelőek -e táplálkozási szokásaink, illetve hogy azokon nem változtatva nem
lesz-e hamarosan túl magas a BMI-értékünk. 25 és 30 közötti BMI-érték esetén túlsúlyosságról, 30 fölött pedig már elhízottságról beszélünk.

A testzsírértékről röviden

A testtömegindex önmagában azonban nem mindig elegendő információ, hiszen gondoljunk például egy testépítőre, kinek dagadó izmai meglendítik a mérleg nyelvét. Ez alapján ő elhízott? Nem, egyáltalán nincs erről szó, hiszen igaz hogy testsúlya magas, de nem a test zsírtömege miatt, hanem éppen az izomtömeg, a zsírmentes testtömeg által. Éppen ezért érdemes megismernünk a testzsírarányunkat
is, hiszen valójában ez szolgáltat nekünk fontosabb felvilágosítást testünkről.

A testzsírarány függ a genetikai hajlamtól, a nemtől, az életkortól, a fizikai aktivitás formájától és a mértékétől, a környezeti hatásoktól – hőmérséklet, stressz stb. – és nem utolsó sorban a táplálkozástól.

Testünk legnagyobb arányát víz képezi (60%), emellett zsírt, fehérjét és ásványi anyagokat tartalmaz. A férfiaknál 4–20 % -ig, a nőknél 12–30 % -ig mondható megfelelőnek a testzsírarány.

Ha kíváncsiak vagyunk testzsírértékünkre, vásárolhatunk speciális-, kombinált-, testsúly- és testzsír-értéket is mérő mérleget otthoni használatra, illetve érdeklődhetünk háziorvosunknál, melyik környékbeli egészségügyi intézményben áll módunkban megméretni testzsírértékünket.

Attól függően, hogy testünk mennyi zsírt raktároz, illetve hogy testtömegindexünk melyik kategóriába sorol minket, a következő alkati csoportokról beszélhetünk:

Akinek testtömegindexe 20 és 25 közötti, testzsír-aránya a megfelelő tartományba esik:
nem túlsúlyos, nem kövér.

Akinek testtömegindexe 20-25 közötti, de testzsíraránya magas:
nem túlsúlyos, de kövér.

Akinek testtömeg – indexe 25 feletti, testzsíraránya azonban megfelelő:
túlsúlyos, de nem kövér.

Akinek testtömeg – indexe 25 feletti és testzsíraránya is magas:
túlsúlyos és kövér.

[forrás: Galenus]


A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése,
és szükség esetén nem helyettesíti a gyógyszerész, az orvos vagy más szakember felkeresését!
A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!