Szerelem első ragasztásra – Kismamák és a kinesio-tape

Szerencsére ma már léteznek természetes módszerek, amelyekkel mellékhatások nélkül előzhetők meg, illetve csökkenthetők a kismamák várandóssággal összefüggő panaszai. Az egyik leghatékonyabb ezek közül a sportolói körökben jól ismert kinesio- vagy kinesiology-tape.


Ritka szerencsés az a kismama, akit nem érintenek a várandóssággal együtt járó panaszok, a légzés nehézsége, a terhességi csíkok kialakulása, a hasizmok szétválása, a végtagok vizesedése vagy az állandósult, kínzó deréktáji fájdalom.

Mi, nők többnyire hősiesen viseljük a kellemetlenségeket, s csak ritkán gondolunk arra, hogy a megpróbáltatások sajnos nem feltétlenül érnek véget a bébi megszületésével.

A reggeli rosszullétet és a fogkrémiszonyt szerencsére hamar elfelejtjük, a stria és a lógó bőr azonban életre szól. A szétvált hasizom még kegyetlenebb ellenség, hisz nem csupán esztétikai probléma, de komoly mozgásszervi betegségek kialakulásához is vezethet. A hasizmok „kikapcsolódásával” ugyanis a gerinc elveszti elülső támaszát, a gerinc melletti stabilizáló izmok és a csigolyák közti porckorongok túlterhelődnek, így jócskán felgyorsulnak a kopásos folyamatok.

A has megtámasztó ragasztása, illetve a hasizmok szétválását megelőző ragasztás

A kinesio-tape mára a mozgásszervi problémák kezelésének egyik leghatékonyabb kiegészítő módszerévé vált. Eredetileg elsősorban végtagsérülések esetén alkalmazták a merev rögzítések (sínek, kötések) alternatívájaként, hisz a rugalmas szalag képes anélkül tehermentesíteni a sérült ízületet, hogy akadályozná annak szabad mozgását. Az évek során azonban megtapasztaltuk a tape jó néhány más előnyös tulajdonságát is, mára tehát jelentősen bővült alkalmazásának köre.

Hogyan segíti a panaszok megszüntetését?

A hatóanyagoktól mentes színes szalag a várandósság során is komoly segítséget nyújthat. A tape képes arra, hogy érezhetően csökkentse a pocak növekedésével szinte törvényszerűen együtt járó derékfájdalmat. A gerinc ágyéki szakaszára és a hasra felragasztva egyszerre stabilizálja és tehermentesíti a keresztcsontot és az ízületeket hátulról, illetve – a has megtámasztásával – elölről is.

A tape-pel kezelt kismama többnyire azonnali megkönnyebbülést érez a derekában, sőt a hasát sem érzi többé mázsás súlynak. A rugalmas anyag a megfelelő ragasztási technikának köszönhetően nem csupán „összetart”, de el is emeli a bőrt és a bőr alatti kötőszövetet a fájdalmas területen, lehetővé téve, hogy a vér- és nyirokkeringés intenzívebbé váljon és a felhalmozódott salakanyag eltávozzon.

A pocakot alátámasztó ragasztása és a hasizmok munkájának támogatása jelentősen csökkenti az egyenes hasizmok szétnyílásának és a terhességi csíkok kialakulásának esélyét is, hisz a felragasztott szalagok mintegy „egyben tartják” az érintett struktúrát.

Mindezeken felül a tape hatékonyan alkalmazható a várandóssággal jellemzően együtt járó végtagvizesedés ellen is, a találóan „polip” névre keresztelt vágási és ragasztási technika elősegíti a pangó nyirokfolyadék elvezetését az érintett területről.

Mikortól alkalmazhatjuk a tape-et?

Minél később kezdjük el a terápiát, annál kisebb az esélye annak, hogy meg tudjuk akadályozni a has bőrének megereszkedését, a csíkok kialakulását és az izomzat sérülését. Épp ezért a megelőző ragasztást érdemes mihamarabb, már a terhesség harmadik hónapjának végétől feltenni és a terhesség során végig alkalmazni. A derékfájdalom, illetve az ödémák elleni ragasztásra természetesen csak akkor van szükség, ha ilyen jellegű panaszaink vannak.

Hogy működik a ragasztás?

A kezelést minden esetben alapos vizsgálat előzi meg, ezt követően a terapeuta a problémára specifikusan ragasztja fel a szalagot. Maga a ragasztás fájdalommentes és mindössze 5-10 percet vesz igénybe. A tape szinte semmiben nem korlátozza viselőjét, ám a színes szalagokkal strandolni nem túl bölcs döntés, egy perc alatt áznak ugyanis le a Balaton hűs vizében. Zuhanyozni azonban nyugodtan lehet kinesiology tape-pel is. A felragasztott szalag általában 4-5 napig marad fent, ezt követően a ragasztást meg kell ismételni.

Ki ragaszthat fel tape-et?

Ma már az ország területén szinte bárhol elérhető olyan terapeuta – orvos, gyógytornász, természetgyógyász, gyógymasszőr –, aki hivatalos kinesiology-taping képesítéssel rendelkezik, ugyanakkor érdemes előre rákérdezni, hogy a kismamák ragasztásának technikáját is ismeri-e. Utóbbi ugyanis speciális terület, így általában külön képzés során sajátítják el a szakemberek.

Ugyanakkor, miután a kismamák tape-pel történő kezelése jellemzően hosszú hónapokig tart, és legalább hetente egyszer újra kell ragasztani a szalagokat, sok család életét megkönnyíti, ha maga a kismama, esetleg valamelyik családtagja tanulja meg azt a néhány ragasztási technikát, amelyre a várandósság ideje alatt, illetve a szülést követően szüksége lehet. A vállalkozó szelleműek néhány órás, kifejezetten a kismamák ragasztásával foglalkozó képzések közül is választhatnak, ezeket általában úgy állítják össze a szervezők, hogy ne csak a szakemberek, de a laikusok is könnyen megérthessék és megtanulhassák az adott ragasztási technikákat. (Megjegyzés: általában azt szoktam javasolni, hogy vagy az édesapa, vagy egy másik családtag is vegyen részt a képzésen, önmagunk megragasztása ugyanis bizonyos esetekben – pl. derék – gyakorlatilag kivitelezhetetlen.)

Az internetről ellesett jobb-rosszabb ragasztások otthoni lekoppintását ugyanakkor nagyon nem javaslom. A közhiedelemmel ellentétben ennek nem az az oka, hogy mi, szakemberek, féltékenyen őrizzük a tudást. Az autóvezetést vagy az oltás beadását eszünkbe sem jutna videók alapján megtanulni. Nos, a tape-pel történő kezelés semmivel nem egyszerűbb, sőt!

A kinesio-tape-ben nincs hatóanyag, kizárólag a ragasztási technika az, amellyel segíthetünk (ha helyes), vagy árthatunk (ha helytelen).

A ragasztás helyes technikáját kizárólag a gyakorlatban, megfelelő anatómiai tudással rendelkező szakember segítsége és felügyelete mellett lehet elsajátítani.

Végül – ahogy minden írásomban – most is hangsúlyozom: csodaszerek nincsenek! Mint minden terápia, a kinesio-tape is csak akkor igazán hatékony, ha mi magunk is dolgozunk egészségünk megőrzéséért. A várandósság alatt (is) oda kell figyelnünk arra, hogy megfelelően táplálkozzunk, valamint elegendő mennyiségű és minőségű testmozgást végezzünk. Napi 30 perc tornára a terhesség alatt is szükségünk van, talán még inkább, mint máskor. A mozgás legyen kíméletes, de kellemes és változatos. Kismamák számára javaslom a mindennapos sétát, esetleg a nordic-walkingot, mindemellett rendkívül fontos heti egy-két alkalommal speciális kiscsoportos kismamatornán, kismamajógán is részt venni. Ha a várandós nő ódzkodik a csoportos óráktól, érdemes felkeresnie egy gyógytornászt/mozgásterapeutát, hogy közösen összeállítsanak számára egy otthon végezhető, személyre szabott gyakorlatsort.

 

Feövenyessy Krisztina
alternatív mozgásterapeuta,
a Balance Akadémia vezető oktatója
Tel: 06 (30) 622 6552
info@balanceakademia.hu
balanceakademia.hu

Rovat: Egészséges életmódKiemeltSzülés előtt, szülés után

Címkék: , ,

A szerzőről

Kommentelés lezárva.


A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése,
és szükség esetén nem helyettesíti a gyógyszerész, az orvos vagy más szakember felkeresését!
A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!